November 19, 2008

CERITA DIKEDAI KOPI

Hari Selasa lalu, aku dan suami buat pertama kali kePlaza 888 untok kesalah sebuah bank disana. Kami bersarapan dahulu sebelum kebank. Dibelakang kami dudok dua orang lelaki, seorang mungkin dalam usia lewat 40an dan yang seorang lagi sudah kelihatan agak berumur.

Bukannya kehadiran mereka disitu yang menjadi perhatian ku tetapi topik perbualan mereka yang membuat aku mengucap panjang. Mula2 aku dengar mereka berbual perihal nombor2. Jelas betul nombor2 yang mereka sebutkan kerana mereka berbual dengan agak kuat . Meja kami pulak agak berdekatan. Kemudian aku dengar pulak mereka bercakap tentang kuda. Beria2 benar mereka memperkatakan tentang lumba kuda terutama dari lelaki berumur tu. Dari pengamatan aku jelas lelaki berumur itu lebih berpengalaman dan pengetahuannya dalam hal kuda. Mungkin 'hobi' itu sudah bermula sejak muda lagi agaknya. Ngeri juga bila aku dengar jumlah wang yang mereka habiskan dilumba kuda tu. Bukan sedikit. Aku dengar sebanyak enam ribu hangus begitu saja. Itu baru enam ribu yang aku dengar. Tak tahulah sejauh ni dah berapa ribu agaknya yang dah dileburkan. Sayangnya.

Sayang lagi memikirkan masa yang terbuang kerana melakukan kerja yang tak berfaedah. Kerja yang tak seharusnya dilakukan oleh seorang Muslim. Tak mungkin dia tak tahu berjudi tu haram. Kadang kala mereka tahu perkara tu haram tetapi mereka tetap melakukannya. Ada kerana keseronokkannya. Kerana seronoklah mereka terus berjudi, samada 4D , lumba kuda atau apa saja jenis judi. Yang sedihnya, kerana judilah mengakibatkan keluarga porak peranda dan ada hingga membawa kepada perceraian. Bila dah bercerai yang menjadi mangsa adalah anak2. Kasihan.

No comments: