June 09, 2009

MENGUJI KEBOLEHAN

Semalam aku berkesempatan mengikuti kelas hands-on membuat kek menggunakan Steam Buttercream. Kerana ingin tahu teknik inilah aku telah meminta Fizah (fizaocreation.blogspot.com) mengadakan kelas ini pada hari yang aku kehendaki. Special request. Tak sangka pulak Fizah setuju mengadakannya walaupun pada hari tersebut dia kurang sihat sikit. Tapi kerana dia dah janji, katanya, tak apalah diteruskan jugak. Terima kasehlah Fizah oooiii!
Sebenarnya aku ada jugak mengikuti kelas2 seperti ini lebih kurang enam atau tujuh tahun lalu selepas berhenti kerja. Tapi bukan menggunakan steam buttercream. Dek kerana lama tak dipraktikkan makanya ilmu tu semakin hilang. Maklumlah, aku belajar pun sekadar ingin tahu saja. Hobi. Selepas mengikuti kelas semalam, ia seakan mengembalikan semula minat yang lama ditinggalkan. Selain itu ia juga menguji sejauh mana kebolehan aku dalam 'seni' ini.
My hubby pulak bila dia tengok kek tu, dia kata, lain kali jangan buat kek cantek2 macam tu. Katanya sayang nak potong dan ngap. Apa saja.

Kek yang besar tu khas untok akulah. Yang sebelah tu sifu punya. Selepas menyapu buttercream sekadar menutupi keselurohan kek

Menyiapkan steam buttercream dengan teknik double-boiling

Kek yang telah siap dituang dengan steamed buttercream

Membuat bunga hiasan kek inilah yang aku suka sekali kerana ia menguji kemahiran dan kebolehan aku sebenarnya. Walaupun bentok susunan kelopak bunga ros tu tak begitu menarik tapi oklah. Walau bagaimanapun aku berpuas hati dengan kesudahannya. Malangnya photo kek yang sudah dihias sepenuhnya, entah apa jadi. Terkilan rasanya.



2 comments:

Dahlia said...

baguslah tu....selagi ada masa mengizinkan belajarlah ilmu2 yang bermenafaat bagi diri kita....siapa tau tok2 boleh buka bisness macam sohana...teruskan teruskan....

HONEYZEE said...

Insyaallah..tapi buat utk family pun ok jugak lah..